FREDAGSGRUPPEN SKRIVER PROV --> Fredag 9 dec 13.00 (v49)
MÅNDAGSGRUPPEN SKRIVER PROV --> Måndag 12 dec 14.00 (v50)
Lektionerna vecka 48 fredag och vecka 49 måndag blir då en extra genomgång inför provet!
LEKTION Sammanfattning moment LIV - Om livets början och livets utveckling!
13.00 PLAN INLEDN. → 1. Syfte
13.15 REP. → 2. Begrepp
13.55 Rast 5 min.
14.00 SAMMANF. → 3. Uppgifter
14.20 G.G. INFÖR → 4. Prov
14.30 SLUT
SYFTE 1.
- VI SKALL → Repetera begrepp!
- SÅ ATT → Du ser vad du skall kunna!
- DÅ ÄR DU REDO ATT → Lämna momentet!
- SÅ ATT VI KAN → Gå vidare i kursen!
- DÅ MÅSTE DU OCKSÅ FÖRSTÅR VAD SOM ÄR MOMENTETS →
Viktiga kunskaper och samband
- OCH FÅ EN →
Möjlighet att fylla i luckor
- OCH →
Reda ut eventuella missförstånd
HELT ENKELT FÅ EN CHANS ATT KOLLA OM DU HAR MISSAT NÅGOT!
SYFTE 2.
DU SKALL KUNNA SÅ MYCKET ATT DU KAN BLI BEDÖMD →
Och kan bedömas mot kraven
13.15
REPETITION BEGREPP → Läs
OCH DISKUTERA → Välj begrepp
SOM NI VILL FRÅGA OM → Skriv upp dem på tavlan
SÅ GÅR VI IGENOM DEM
13.35 → 13.55
RAST 5 min
RAST 5 min
14.00
SAMMANFATTNING UPPGIFTER
GOOGLE-PRESENTATION
14.20
INFÖR PROVET → Vad du skall läsa?
FRÅGORNA HANDLAR OM → Inlämningsuppgifterna!
DU SKALL →
Förstå begrepp
HUR DE HÄNGER IHOP →
Förstå sammanhang
KUNNA →
Sätta dem i relation till varandra
FÖRKLARA HUR DE HÄNGER IHOP.
EXEMPEL PÅ FRÅGOR →
Vad är variation?
Vad är ett fossil?
HÄR ÄR FRÅGOR DÄR DU KAN VISA KUNSKAPER PÅ →
E-nivå→ upp mot C-nivå
OM DU SVARAR SÅ ATT JAG FÖRSTÅR ATT DU FÖRSTÅR - KAN DU FÅ E.
DU KAN OCKSÅ FÅ ETT D, MEN INTE ETT C.
FLER TYPISKA FRÅGOR →
Varför är variation viktigt för evolution?
Vad har fossil med evolution att göra?
HÄR ÄR FRÅGOR DÄR DU KAN VISA KUNSKAPER PÅ →
C-nivå → A-nivå
OM DU SVARAR RÄTT PÅ FRÅGAN ÄR DET C.
SVARA DU MED BRA EXEMPEL OCH VISAR ATT DU FÖRSTÅR MER, KAN DU FÅ B.
OM DU VISAR MED FLERA OLIKA EXEMPEL ATT DU FÖRSTÅR, KAN DU FÅ A.
Vad du skall läsa inför provet.
De frågor som kommer på provet handlar om det du har jobbat med i inlämningsuppgifterna!
Läs på dina svar och mina kommentarer. Det viktiga är att du verkligen förstår de begrepp vi har arbetat med, vad de betyder och vad de handlar om, hur de hänger ihop med de andra begreppen, sammanhang. Du bör kunna diskutera dem i relation till andra begrepp.
Några typiska frågor på provet:
Vad är variation?
Vad är ett fossil?
Varför är variation viktigt för evolution?
Vad har fossil med evolution att göra?
Provet kommer bedömas efter kunskapskraven för kursen.
Om du kan svara på fråga 1 och 3 på ett riktigt och bra sätt (så att det är tydligt vad du menar och att du förstår) så har du visat på kunskaper på en nivå som motsvarar ett betyg mellan E och C.
Kan du svara på fråga 2 och 4 på ett riktigt och bra sätt (så att det är tydligt vad du menar och att du förstår) och har använt dig av exempel så har du visat på kunskaper på högre nivå än C. Att visa på kunskaper som närmar sig betyg A kan du till exempel göra det genom att ge flera exempel och nyansera dina svar med undantag eller genom att visa på svagheter i ditt resonemang.
UR KUNSKAPSKRAV C-NIVÅ ÅK 9
Eleven har goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.
Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
###
LÄS PÅ
UPPGIFT 1 - VAD ÄR LIV? Att fundera och diskutera vad liv är
UPPGIFT 2 - KRAV PÅ LIV? Förstå vad de 6 kraven på liv betyder
UPPGIFT 3 - VAR FINNS LIV? Förklara ord och begrepp.
UPPGIFT 4 - HUR UPPSTOD LIV? Förklara svåra ord och begrepp.
UPPGIFT 5 - LIV PÅ LAND! Dina anteckningar från din förberedelse för grupparbete
UPPGIFT 6 - LIV PÅ LAND! Presentation av grupparbetet
UPPGIFT 7 - LIVET UTVECKLAS! Frågor om Darwin och evolutionsteorin.
UPPGIFT 8 - LIVET UTVECKLAS! Frågor evolution 1, 2, 3, 4 på sidan 26 i boken (spektrum BIOLOGI)
VIKTIGT ATT DU ÄR KLAR MED ALLA INLÄMNINGSUPPGIFTER!
UPPGIFT 1 - Fundera och diskutera om vad liv är. (frivilligt att lämna in)
UPPGIFT 2 - KRAV PÅ LIV. Förklara vad de 6 kraven på liv betyder och dela.
UPPGIFT 3 - VAR FINNS LIV. Förklara orden i ett google-dokument och dela.
UPPGIFT 4 - HUR UPPSTOD LIV. Förklara svåra ord och begrepp och dela.
UPPGIFT 5 - Dina anteckningar som förberedelse till presentationen - dela.
UPPGIFT 6 - Genomföra din/er presentation och dela den.
UPPGIFT 7 - Frågor om Darwin och evolutionsteorin, svara och dela.
UPPGIFT 8 - Frågorna 1, 2, 3, 4 på sidan 26 i boken (spektrum BIOLOGI) - dela.
EXTRA: Om ni har tid över
fortsätt med frågorna 5, 6 och 7
fler frågor på sidan 19 och sidan 12 och sidan 30 samt sidan 35
Vill du läsa mer så finns det mycket på Ehingers blogg.
Här finns det också videoklipp med föreläsningar på YouTube.
De här uppgifterna är frivilliga.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar