måndag 21 november 2016

VECKA 9 - MOMENT LIV (v47) - INFÖR PROV

GENOMGÅNG PÅ LEKTIONEN

Vi är nu på näst sista veckan av momentet LIV.
Vi skall på denna lektion prata klart om evolution, och sammanfatta momentet samt prata om vad provet vecka 48 kommer handla om.

EVOLUTION
Några bilder som försöker beskriva livets utveckling och evolution. Det är alltid ett försöka att göra en överskådlig (förenklad) bild av teorin.










Vi tittar på film:

Magnus Ehingers flippade lektionsmaterial om:

Introduktion till evolutionen (16.56 min):
https://www.youtube.com/watch?v=IiL4i6ABiPI 
En tidslinje över vilka vetenskapliga upptäckter som är viktiga för vår förståelse av evolution.
https://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/biologi-1/lektioner/evolution-och-systematik/217-introduktion-till-evolutionen.html

LIVETS HISTORIA SOM ETT ÅR (31.57 min):
https://youtu.be/-67YSvX9fLY?list=PLM8Et-uDIQsLXDTtOFgo942Vc7_ateCA3
Ett försök att göra tidsperspektivet i livets utveckling begripligt.
https://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/biologi-1/lektioner/evolution-och-systematik/2367-livets-historia-pa-ett-ar.html

Vill du läsa mer så finns det mycket på Ehingers blogg för gymnasie-ämnena kemi, fysik och biologi.
https://ehinger.nu/

https://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/biologi-1/lektioner/evolution-och-systematik/



SAMMANFATTNING AV MOMENTET OCH INFÖR PROVET!

Momentet har handlat om detta som är en del av det CENTRALT INNEHÅLL (ÅK 7-9)
• Naturvetenskapliga teorier om livets uppkomst.
• Livets utveckling och organismers anpassningar till olika livsmiljöer (ÅK 4-6).
• Livets utveckling och mångfald utifrån evolutionsteorin.
• Historiska och nutida upptäckter inom biologiområdet och deras betydelse för
samhället, människors levnadsvillkor samt synen på naturen och naturvetenskapen.
• De biologiska modellernas och teoriernas användbarhet, begränsningar, giltighet och
föränderlighet.



Vad du skall läsa inför provet.

De frågor som kommer på provet handlar om det du har jobbat med i inlämningsuppgifterna!

UPPGIFT 1 -  Fundera och diskutera om vad liv är.
UPPGIFT 2 - KRAV PÅ LIV. Förklara vad de 6 kraven på liv betyder.
UPPGIFT 3 - VAR FINNS LIV. Förklara orden.
UPPGIFT 4 - HUR UPPSTOD LIV. Förklara svåra ord och begrepp.
UPPGIFT 5 - Dina anteckningar som förberedelse till presentationen.
UPPGIFT 6 - Din/er presentation.
UPPGIFT 7 - Frågor om Darwin och evolutionsteorin.

UPPGIFT 8 - Frågorna 1, 2, 3, 4 på sidan 26 i boken (spektrum BIOLOGI)

 Läs på dina svar och mina kommentarer. Se till att du verkligen förstår de begrepp vi har arbetat, vad de betyder och vad de handlar om. Du skall framförallt kunna förklara dem och sen gärna diskutera utifrån dem i relation till andra begrepp.
Några typiska frågor på provet:
1. Vad är variation? 
2. Varför är variation viktigt för evolution?

3. Vad är ett fossil?
4. Vad har fossil med evolution att göra?

Provet kommer bedömas efter kunskapskraven för kursen.

UR KUNSKAPSKRAV C-NIVÅ ÅK 9 
###
Eleven har goda kunskaper om evolutionsteorin och andra biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp, modeller och teorier.

Eleven kan förklara och visa på samband mellan några centrala naturvetenskapliga upptäckter och deras betydelse för människors levnadsvillkor.
###

Om du kan svara på fråga 1 och 3 på ett riktigt och bra sätt (så att det är tydligt vad du menar och att du förstår) så har du visat på kunskaper på en nivå som motsvarar ett betyg mellan E och C.
Kan du svara på fråga 2 och 4 på ett riktigt och bra sätt (så att det är tydligt vad du menar och att du förstår) och har använt dig av exempel så har du visat på kunskaper på högre nivå än C. Att visa på kunskaper som närmar sig betyg A kan du till exempel göra det genom att ge flera exempel och nyansera dina svar med undantag eller genom att visa på svagheter i ditt resonemang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar