FRÅN GENOMGÅNG PÅ LEKTIONEN:
Vad kan hända med livet på jorden om förutsättningarna plötsligt ändras?
Tanke-experiment
Från:LEFT SIDE OF THE BRAIN
Rymdsten missade precis jorden – ingen såg den komma
http://leftsideofthebrain.se/rymden/859694-rymdsten-missade-precis-jorden-ingen-sag-den-komma
http://delivery.youplay.se/r/BE648
Ibland har man turen på sin sida, och det har vi sannerligen haft nu. En 55 meter stor asteroid har swishat förbi mellan jorden och månen, vilket i astronomisammanhang är oerhört nära.
Det kanske inte verkar som en jättestor sten, men den är ändå betydligt större än den som slog ner i Ryssland 2013. Den gången så krossades alla glasrutor i området och över tusen personer skadades.
Det allra läskigaste är dock att vi inte hade en aning om att den skulle komma. Det var några astronomer i Brasilien som upptäckte asteroiden, som nu fått namnet 2016 QA2, bara ett dygn innan den brinnande stenkolossen i stort sett snuddade vid vår atmosfär. Om den hade haft en aning annorlunda kurs, och styrt rakt mot oss, hade det alltså knappt funnits någon tid för att försöka göra något åt det.
UPPGIFTER ATT ARBETA MED PÅ STUDIETIDEN:
UPPGIFT 5 - LIV PÅ LAND!
Uppgiften är en förberedelse för grupparbetet. Du skall v 45 tillsammans med din grupp presentera bilder och förklaring och fakta om den del av texten ni fått som uppgift att arbeta med. Du skall själv under vecka 42 (individuellt) lämna in ett underlag med förklaringar av de ord du tycker är svåra och några bilder du tycker ni kan använda och de ytterligare fakta du hittat och tycker är viktiga om er del av texten.Du skall förstå och ta reda på betydelsen av orden och begreppen som du hittar i texten.
1. LÄS TEXTEN I DOKUMENTET:
016 v42 - Växter och syre UNDERLAG.pdf
Du hittar det i mappen på sidan.
http://slottebiologi.blogspot.se/2016/09/vecka-36.html
STRYK UNDER ORD OCH BEGREPP SOM DU INTE KAN ELLER FÖRSTÅR!
2. ÖVERSÄTT OCH SLÅ UPP ALLA ORD/BEGREPP SOM ÄR SVÅRA SÅ ATT DU FÖRSTÅR DEM OCH KAN FÖRKLARA DEM! Leta också bilder och fakta som du tycker ni kan använda vid redovisningen av grupparbetet.
1. LÄS TEXTEN I DOKUMENTET:
016 v42 - Växter och syre UNDERLAG.pdf
Du hittar det i mappen på sidan.
http://slottebiologi.blogspot.se/2016/09/vecka-36.html
STRYK UNDER ORD OCH BEGREPP SOM DU INTE KAN ELLER FÖRSTÅR!
2. ÖVERSÄTT OCH SLÅ UPP ALLA ORD/BEGREPP SOM ÄR SVÅRA SÅ ATT DU FÖRSTÅR DEM OCH KAN FÖRKLARA DEM! Leta också bilder och fakta som du tycker ni kan använda vid redovisningen av grupparbetet.
3. SKRIV NER DINA FÖRKLARINGAR AV ORDEN/BEGREPPEN I ETT DOKUMENT! Klistra också in bilder och fakta som du tycker ni kan använda vid redovisningen av grupparbetet.
Döp dokumentet!
4. DELA DOKUMENTET MED MED MIG!
När du loggat in i Google kan du skapa ett dokument som du sen delar till mig ( kai.junfors@gmail.com ).
(uppgiften är obligatorisk)
Fråga lärare/studiehandledare om du behöver hjälp med att logga in eller dela dokumentet. Du får svar och kommentarer av läraren inom någon vecka.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar